Kom ihåg att kontrollera:
- vindrutetorkare och spolare
- att batteriet sitter fast
- signalanordning, blinkers och belysning
- skyltlyktan för registreringsskylten
- däckens mönsterdjup, minst 1,6 mm
- att backspeglarna är hela och sitter fast
- bilbältena, även bak (koppla gärna ihop bältena i baksätet)
- att det finns varningstriangel i fordonet.
Sammys kom ihåg.....
- Lär dig var du sätter på torkarna, hitta knappen för spolningen och kom i håg att tejpa ihop slangarna till munstyckena för spolning.....
- Skruva fast batteriet med fästplattan som bifogades....
- Tutan är OK, repetera förklaringen till blinkerns hysteriska tickande och fundera på hur du motiverar att ljuset är svagt (förre ägaren fick en liten kommentar om det).
- Finns det skyltlyktor på så gamla bilar, notering - kolla det och kolla om de lyser, annars få panik...
- Mönsterdjup - check!
- De är hela, sitter fast men är fullständigt oanvändbara men det står det ju faktiskt inget om....
- Bilbälten fram OK, bak = gräv fram dem och undersök dem... Men det vill ju Åsa att jag gör ändå så....
- Varningstriangel - check!
Det här är egentligen den enkla lista, listan Bilprovningen tycker det är onödigt att man får en anmärkning eller notering på eftersom det borde vara så lättåtgärdade och synliga saker.... Lättåtgärdat!? Det finns fler listor som har med balkar, avgaser och annat kul att göra. Jag väljer att tro att det är OK till jag vet att det inte är det men det kan vara det, vem vet!?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar